Varför försöker lite mer entusiastiska kristna skapa en
dikotomi mellan vetenskap och religiös tro? Det som för oss naturalister kan
framstå ett avståndstagande, är egentligen ett sätt att utnyttja redan vunnen
legitimitet för att låta ganska konstiga föreställningar få passera. Ett
iögonfallande exempel är läraren och apologeten Per Ewert, som gått i bräschen
när det gäller att etablera alternativa, mer trosinriktade, vägar till kunskap.
Dessa träffar ofta långt ifrån vad som är vetenskaplig konsensus, vilket ger
näring åt diskussioner om verklighetens beskaffenhet utanför den vetenskapliga sfären.
Jag tänker givetvis på skapelsetro. Huruvida människan evolverats från enklare
varelser, är inte en fråga som längre är öppen för diskussion inom
naturvetenskapen, men debatten går alldeles utmärkt att föra bland gemene man,
när personer med en motstridande trosföreställning vill få gehör för sina
tankar och idéer. Ewert är en av skribenterna i boken "Gud och hans
kritiker". Där ägnas inte mindre än två kapitel åt komplexitetsargumentet
mot evolution, för skapelse. Själv skriver han på Newsmill att det är "väl
känt" att designargumentet har fått allt större uppmärksamhet under senare
år, dels i syfte att försvara en skapelsetroende lärare och dels i en text som
handlar om mer än biologi, nämligen verkligheten som vi känner den.
Men trots att rådande konsensus i många fall är besvärande
för den lite mer bibeltrogne, är ändå vetenskaplighet något man betraktar som
positivt. Ovetenskaplighet är lika besvärande som distansen till konsensus. Har
du någon gång samtalat med en person, och det framgår att personen är
kreationist? Om du då frågar honom huruvida han tror på berättelsen om Noaks
ark, att jorden är 6000 år gammal, eller något annat som är förknippat med
religiös fundamentalism, och han svarar "jag är kristen" eller
"jag tror på Gud", då har du fallit offer för ett retoriskt trick.
Ett retoriskt trick som utnyttjar det faktum att gudstro är mer allmänt accepterat
än t.ex. föreställningen att jorden är ung, eller föreställningen att
berättelsen om Noaks ark beskriver en verklig händelse. Du ställer en ja- eller
nej-fråga, du får en hänvisning uppåt i förtroendetrappan till svar. Att man är
kristen betyder nämligen inte alls att man med nödvändighet tror att jorden är
6000 år gammal, men folk i allmänhet respekterar gudstro i högre utsträckning
än de respekterar ungjordskreationism, vilket ungjordskreationisten känner till
och utnyttjar. Knepet borde inte fungera, för "jag tror på Gud" är
inte alls ett vettigare uttalande än "jag tror att jorden är 6000 år
gammal", ur ett intellektuellt perspektiv. Om vi vågar se det, kanske vi
slipper bemöta religiösa argument till varför vi måste ha skolavslutningar i
kyrkan, varför förhudar måste bort, och varför skapelsetroende församlingar ska
få driva grundskolor.
Kommentarer
Skicka en kommentar