Det finns antaganden om den naturliga världen som först
gjorts, till synes utan grund, som sedan visat sig stämma. En kristen kanske
tolkar detta som en ingivelse från Gud, en nyandlig kan tolka detta som ett
sjätte sinne. Jag tror inte att det är Gud, men med lite god vilja, skulle det
kunna vara så. Helt oavsett om det verkligen är Gud, så vet vi inte om
antagandet stämmer förrän vi kontrollerat det. Att man säger att det
"visat sig stämma", är som att säga att man faktiskt tagit reda på
hur det ligger till i frågan man gjorde ett antagande om. Vetenskap är alltså
lika nödvändigt oavsett om vi verkligen skulle få vår kunskap genom
uppenbarelser eller genom empiri.
Med empiri menas
att man inte bara litar på sin slutledningsförmåga, eller på enstaka
sinnesintryck, utan att man kräver erfarenhetsmässig fakta. T.ex. innan man
bestämmer att en medicinsk behandling verkligen fungerar, har man gjort ett
test som innefattar flera försökspersoner (som utsätts för behandlingen) och kontrollpersoner
(som inte utsätts för behandlingen, utan används för att sätta effekten av
behandlingen i relation till behandlade personer).
I Bibeln (1 Sam 2) står det: Ty jordens fästen tillhör Herren, på dem har han lagt jordens rund.
Eftersom man i närliggande texter pratar om himlen som ett
"valv", kan en "rund" vara en platt skiva, som ett mynt.
Men om vi leker med tanken att Bibeln innehåller en korrekt beskrivning om
något som man inte kunde veta på den tiden, t.ex. att jorden är en sfär, då har
vi väl ett bevis för att Gud finns? Vem skulle annars bjuda på dessa
uppenbarelser? Exemplet är mycket hypotetiskt, men låt gå. Föreställningar kan
ha sitt ursprung i lite av varje, så det säger inget om Guds existens. Det kan
vara en vandringssägen, eller vad som helst. Men att vi förmådde bekräfta att
jorden verkligen är rund, är en ansträngning av vetenskapen.
Vetenskapen fungerar, och är självkorrigerande. Forskare kan
njuta av tanken att få chansen att påvisa att någon annan har fel, och den som
vinner en vetenskaplig debatt, är den som har beläggen. Svindlande tanke, vissa
betraktar det som ett framsteg att bli motbevisade (vilket jag kommer återkomma
till strax). Den som klarar en peer review, är den som kan påvisa empiri.
Anekdoter eller sinnesintryck duger inte.
Peer reviewing (eller referensgranskning) är ett
kvalitetssystem som vetenskapliga tidskrifter använder innan de publicerar en
vetenskaplig artikel, för att säkerställa artikelns vetenskapliga kvalité. Om
en påstående som anses sakna grund identifieras, blir artikeln diskvalificerad.
Anekdotbevisning fallerar därför att anekdoter egentligen
inte är korrekta återgivelser av verkligheten, utan endast subjektiva
upplevelser. De kan innehålla generaliseringar och övertolkningar. Ett exempel
som jag uppfattade på ett kristet diskussionsforum på nätet, var följande
utsaga: "Min bror blev nedslagen av djävulsdyrkare". Jag frågade hur
han visste att det var djävulsdyrkare, vilket gav svaret: "Min bror är ju
kristen"!
Hittar du övertolkningen? Eftersom brottsoffret var kristet,
tillskrev han de ondskefulla elementen till just satanismen, trots att
brottsoffret inte kunde påvisa något konkret som kan styrka satanismen. Eller,
inget annat än överfallet av ett kristet offer. Ett exempel på generalisering
kan vara detta (påhittade) påstående som yttras av den ene av två vänner som är
på väg till en tredje:
Nej, är han dansk? Då följer inte jag med. Han kommer att
röka inomhus och stöta på min syrra.
Vi kan tänka oss att den som yttrar detta, har träffat en
person från Danmark, som röker inne och stötte på personens syster.
Generaliseringen består i att kopplingen mellan att vara från Danmark och att
ha de oönskade egenskaperna, är godtyckligt gjord av betraktaren, utan någon
form av empiri som kopplar den tidigare erfarenheten just till att vara dansk.
Vi kan fortfarande inte säga att alla danskar röker inne och stöter på denne
persons syster.
Detta är en annan hypotetisk anekdot: Himlen öppnar sig, och
Gud träder fram och tilltalar dig. Du hör hans röst dundra, du kan upprepa vad
han sa, och du bevittnar när han drar sig tillbaka. Detta måste väl ändå vara
på riktigt?
Hur vet vi att det var just Jahve som uppenbarade sig? Vi
har inget att förhålla oss till, annat än våra myter eller vår kulturella
kontext. Det kan ha varit Oden. Hur vet vi att detta verkligen var en verklig
händelse, och inte en hallucination? Om man ser något hända, som strider mot
allt man vet, borde det väcka varningssignaler. Kunskap är ett försvar mot det
mesta, och om detta skulle hända mig, tror jag inte (jag vet inte, men jag tror
inte) att jag skulle tillskriva detta till Jahve. Det ligger nog närmast till
hands att jag skulle tvivla på mitt eget förstånd.
Juridiskt betraktas det som en stor nackdel för en åtalad om
ett vittne träder fram och berättar att han sett den åtalade utföra gärningen. I
en ny vetenskaplig undersökning om vittnens trovärdighet kan man utläsa att de
kanske inte är så trovärdiga som man gärna vill tro. Ett vittne tenderar att
återge en mer korrekt händelsebeskrivning om han antecknar vad han bevittnat,
direkt efter han bevittnat det. Tyvärr tenderar inte vittnen att ha detta
beteende. Tvärt om, om vittnet pratar om vad han sett, finns en stor risk att
han blir mer säker på detaljer om händelsen, men det beror inte på att vittnet
kommer ihåg detaljerna bättre och bättre, utan för att vittnet korrigerar sig
själv och övar in sin berättelse. Just de små detaljerna, som t.ex. vad
gärningsmannen hade på sig, är vittnen speciellt dåliga på att återge.
Om två vittnen, oberoende av varandra, beskriver att de sett
den åtalade begå gärningen han anklagas för, är trovärdigheten högre. Men samma
faktorer som kan få en person att göra ett falskt vittnesmål, kan även få den
andra att göra samma sak. Därför behöver vi vetenskap. Det är verktyget som
förstärker våra sinnen, som gör att vi kan uppfatta sådant vi inte annars
skulle uppfatta eller förstå sådant vi inte annars skulle förstå. Genom att
identifiera och förstå teknisk bevisning, kan man dra slutsatser som man inte
annars skulle kunna dra.
Och tur är väl det. Vi förväntas känna till händelser som
helt saknar mänskliga ögonvittnen. Med "vi" menar jag inte var och en
av oss personligen, utan mänskligheten i stort. The Big Bang saknar
ögonvittnen. Människans evolutionära historia saknar ögonvittnen. De flesta är
överens om att vi, tack vare vetenskapen, kan förstå händelser som saknar
ögonvittnen, men jag har hört följande argument från skapelsetroende personer
som ifrågasätter förekomsten av evolution: Var du där? Har någon sett detta?
Nej, alltså kan det vara fel.
Tänk dig att du hittar ett dött rådjur. Hur dog det? Ingen
har sett hur det gick till, men du kanske ser vargspår runt kadavret eller spår
av en jakt. Du kanske till och med skjuter en varg och hittar rådjurskött i
dess magsäck. Du kanske hittar andra spår. När allt läggs ihop, kan vi
konstatera att vetenskapligt arbete låter oss förstå
händelser som saknar ögonvittnen, eller bättre förstå händelser som faktiskt
har ögonvittnen. Eller till och med identifiera när en berättelse från ett
ögonvittne inte alls stämmer överens med verkligheten. Vetenskapen är ett
ovärderligt verktyg, men det är just ett verktyg. Ett verktyg med högre
precision än anekdoter. Ett verktyg som förstärker våra sinnen, och erbjuder
möjligheten att minska inflytandet från våra personliga värderingar.
För andra problem med anekdoter, är just att de reflekterar
våra värderingar. Även i en rättssal ställer våra värderingar till problem. Som
xenofob är man rädd för det man inte
är van vid, eller inte förstår. Xenofobi är en irrationell rädsla, starkt
förknippad med rädsla för främlingar eller personer som ser annorlunda ut. Om
du får höra från en person som är xenofob, att en annan person har uppfört sig
hotfullt, hur vet vi att den påstådda gärningsmannen inte har haft ett helt
normalt och fullt tillåtet beteende, som i situationen har uppfattats som
hotfullt av xenofoben? Ett extremt exempel skulle kunna vara att två olika
personer har samma beteende mot xenofoben, men beteendet får juridiska
konsekvenser för den som har en hudfärg som avviker från xenofobens egen. Och
enligt en regeringsrapport, är det precis så det är.
Jerzy Sarnecki är professor i allmän kriminologi, och han
har konstaterat domstolarna generellt har mindre förståelse för minoriteter än
för infödda. Detta blir extra tydligt när det handlar om utomeuropeiska
invandrare. Jag har full förståelse för föreställningen att vi inte kan lita på
våra sinnen. Våra tillkortakommanden står i vägen. En person påpekade för mig
att vi faktiskt använder våra sinnen för att samla in empiri. Jo, men empiri är
ju inte anekdoter. Sarneckis recept för att lösa detta enorma demokratiska
problem, är kunskapshöjning för ökat medvetande, vilket är mycket svårt att
argumentera emot.
(Denna text är tidigare publicerad i debattmagasinet Bright.)
Kommentarer
Skicka en kommentar