Det finns olika betydelser för ordet humanism. I Sverige är
det förbundet Humanisterna (med stort H) som organiserar humanister, då främst
de sekulära humanisterna. Den som läser debattartiklarna skrivs på detta ämne,
får två bilder presenterade för sig. Den ena levereras av Svenska Kyrkans
företrädare, eller andra religiösa organisationer. Peter Wiederud från
Broderskapsrörelsen (kristna socialdemokrater) menar att Humanisterna kan
liknas vid en sekt. I en smått komisk debattartikel på Newsmill, gör Wiederud ett
upplägg som bygger på dåligt omdöme om Humanisterna, lite beröm till sig själv
och broderskapsrörelsen och vad Wiederud betraktar vara problemet med
yttrandefriheten och rätten att kritisera religioner. Problemet med
yttrandefriheten är att folk kan bli kränkta.
Från Svenska Kyrkan bjuder Björn Kjellström på kritik mot
att Humanisterna driver sin linje i debatten om synen på Guds existens
("...blivit alltmer aggressiva i sina attacker på religion i sig, och på
människor med religiös övertygelse...") och passar också på att säga att
han inte har något till över för Richard Dawkins heller. Detta får mig att
fundera på vad det är som är så provokativt med en rationell världsbild? Om det
nu är just den rationella världsbilden som är provokativ. Humanisternas
motståndare har ju trots allt attackerat annat än bara att förbundet gör sin
röst hörd i debatten om Guds existens (som man gjorde i kampanjen "Gudfinns nog inte"). Som jag nämnde har Humanisterna utmålats som sekteristiska,
och även som rasister och som fundamentalister.
Jag tycker att debattartiklarna som angriper Humanisterna
har en gemensam nämnare i känslan av underlägsenhet. Moderna kristna delar
Humanisternas värdegrund i de frågor som inte har med Guds existens att göra.
Ändå är Humanisterna "fundamentalister" och "sekteristiska"
enligt meningsmotståndarna. Kanske är sakfrågan om Guds existens så svår att
hantera för de troende, att man är beredd att måla fan på väggen, för att ha
något annat att angripa?
Det finns inga problem att i allmänhet försvara just den vidskepelse som handlar om gudstro. Vi
har fått läsa att vi har den vidskepelsen att tacka för progressionen i
samhället, att övernaturliga väsen behövs för att någon ska vilja göra goda
ting, och hur mycket Gud betyder för den kristna debattören själv. Att ge
replik på kritik kring gudsföreställning verkar inte fungera. Det som saknas är
en fungerande förklaring på hur
vidskepelse bidrar till utvecklingen, varför
vi inte är genuint goda utan övernaturliga väsen och varför inte verkliga värden kan vara minst lika viktiga som
overkliga. Jo, Gud är verklig för dem, det förstår jag, men för en annan person
kan t.ex. en partner, en förälder, ett barn, en hund, en dagisgrupp, en
skolklass, en förening, en stam, ett land eller något annat vara lika viktigt
som Gud är för dem. Dessa frågor har vi inte fått något bra svar på, och jag
tror att det är när dessa frågor kommer upp, som svaren istället handlar om att
kritisera frågeställaren. Att utmåla förbundet Humanisterna som en sekt.
Läser man på Humanisternas hemsida om vad humanismen
egentligen är, finns inget som är speciellt radikalt eller provokativt, ens för
en troende. Man pratar om att man vill bevara sekularismen, att man vill ha en
humanistisk värdegrund i samhället, och man pratar om att man vill motverka
religiöst och politiskt förtryck. Det som blir kvar, när alla svepskäl är
borta, är några teister (gudstroende) som inte kan debattera utan att måla upp
en rökridå, som inte kan argumentera för sin sak och därför tillskriver sin
meningsmotståndare de egenskaper som de vill bemöta. Sektism. Fundamentalism.
Det känns snarare obstinat än intellektuellt.
Jag vill bjuda på ett argument om humanismens bristfällighet
och trons överlägsenhet, som jag hört två gånger, oberoende av varandra. "Någon namngiven, gärna historisk,
forskare upptäckte detta naturliga
ting av signifikativ betydelse, alltså har kristendomen bidragit till vår välfärd."
Ett exempel skulle kunna vara Louis Pasteurs upptäckt att höga temperaturer
dödar skadliga mikrober. Den naturliga motfrågan borde vara vad någon sysslade
med när han gjorde sin upptäckt? Religion? Nej, troligen är det så att någon är
en person som inte helt har förlorat sin kontakt med, och intresse för, den
naturliga världen, och därför fortfarande fungerar som vetenskapsman.
Än idag får man höra att Richard Dawkins är arrogant när han
säger att Gud antagligen inte finns, vilket är något jag inte kan förhålla mig
till. Jag kan inte höra det, och jag kan inte begripa vad som skulle vara så
arrogant. Med förnuftet kan jag förstå att det är just påståendet att Gud
antagligen inte finns, som är det arroganta. Jag anser att det snarare gör
honom till Captain Obvious - mannen som säger det vem som helst vet är sant,
och att det blir riktigt arrogant när man säger: Gud finns.
Kommentarer
Skicka en kommentar