Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

William Lane Craig-debatten: Moral


Teologen William Lane Craig ville som bekant debattera Guds eventuella existens med professor Richard Dawkins där Craig skulle representera sidan som menar att Gud verkligen finns, men Dawkins visade inget som helst intresse av att debattera med Craig, vilket var ganska väntat med tanke på Dawkins uttalade policy för vilka han debatterar. Till skillnad från många andra betraktar jag Dawkins som en utmärkt filosof när han hanterar det ämne han behärskar, nämligen vad vi vet om, och hur vi ska bedöma metafysiska anspråk från bl.a. kristet håll. Craig fick sin debatt, fast mot filosofen Dr. Stephen Law, som plikttroget ställde upp till den naturalistiska världsbildens försvar.

Jo, visst levererade Craig moralargumentet i sitt öppningsanförande. Detta argument bör inte användas, eftersom moral inte med nödvändighet behöver ha ett övernaturligt ursprung. Det finns även evolutionära förklaringar bakom moral, som är minst lika intellektuellt tillfredsställande. Craig står bakom den ganska dumma föreställningen att det egentligen inte finns några goda argument för en våldtäktsman att inte våldta - om man plockar bort Gud ur ekvationen. Men som sagt, detta argument bidrar inte med något som inte den evolutionära förklaringen förklarar bättre.

Ett direkt motargument till moralargumentet skulle kunna vara att påpeka människor gör onda saker, och att argumentet därför faller. Men där påpekar Craig att ondska finns för att bevisa Guds existens, eftersom ondskan inte kan existera annat än i kontrast med godheten, alltså de områden där Gud skulle välja att vara verksam.

Låt oss acceptera Craigs argument om moral, och titta på den nya problematiken som uppstår. Är det bara en enda gud som ligger bakom moralen? Hur vet vi det? Är det just mellanösterns gud Jahve som ligger bakom moralen? Hur vet vi det? Vi vet att hinduerna anser att Shiva står bakom allt gott och ont, hur vet vi att indierna var mindre initierade i hur verkligheten är beskaffad än var folket i mellanöstern var? Dessa frågor behöver vi inget svar på om vi väljer att gå på det vi faktiskt kan veta i frågan om moral, en fråga som går att lösa helt utan att åberopa övernaturligt ingripande över huvudet taget.

Det hedrar Richard Dawkins att han inte debatterar med vem som helst, och moralargumentet är ett exempel på argument som ingen seriös filosof tar på allvar,  eftersom det flera gånger har påvisats vara ett undermåligt argument, främst därför att moral kan förklaras utan att övernaturliga agenter åberopas (Ockhams rakkniv).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar